20170209_graf-960.jpg

Vann- og avløpsinfrastruktur under press i GCC-landene
Befolkningen i Gulf-regionen er i rask vekst. Hele tiden må myndighetene takle flaskehalser for å holde tritt med veksten, spesielt med tanke på infrastruktur og vann og avløp. Medlemslandene i Gulf Cooperation Council (GCC) møter utfordringene med massive utviklingsplaner som er prosjektert for en kontinuerlig stabil befolkningsvekst og økonomisk vekst frem til 2030.

circular-960.jpg

Delegasjon fra polske byer fikk innsyn i sirkulær avfallshåndtering
Onsdag 14. september møttes polske og norske interessenter i Drammen. Foranledningen var EUs ambisiøse målsettinger for avfallshåndtering.

Forum-Dyrektorow-960.jpg

Fremtidens avfallshåndtering høyt på agendaen i Polen
Green Business Norway har vært i dialog med beslutningstagere på en rekke nøkkelarrangementer i Polen de siste ukene.

160126-960.jpg

Stor interesse for grønn teknologi under lansering av BI-programmet UAE
Deltakere fra de nordiske ambassadene, nordiske selskaper og lokale samarbeidspartnere i De forente arabiske emirater stilte opp på lanseringsseminaret i Masdar City i Abu Dhabi den 21. januar.

gbtmp3.jpg

Lanserer nordisk samarbeid i Abu Dhabi i De forente arabiske emirater
Med Abu Dhabi Sustainability Week som bakteppe, lanserer Green Business Norway, Green Net Finland og Nordic Innovation neste fase av Business Intelligence-programmet for Gulfregionen.

rdf-960-270.jpg

Bulgarsk delegasjon ser på bærekraftig avfallshåndtering i Norge
Green Business Norway var i oktober vertskap for en offisiell delegasjon fra Bulgaria som fikk presentert tre alternativer for bærekraftig og fremtidsrettet avfallshåndtering.

Lubelskie-960-270.jpg

Grønn industri i fokus innenfor Telemark–Lubelskie-samarbeidet
En delegasjon fra Lubelskie-regionen har denne uken vært på plass i Telemark. Etter en reise gjennom fylket, blant annet til Rjukan, signerte Guvernør Sosnowski og fylkesordfører Riis-Johansen avtalen om et utstrakt samarbeid mellom regionene.

thor-sverre-960.png

Statsminister Erna Solberg møter Green Business Norway under sitt besøk på Klosterøya
Tirsdag 18. august besøkte statsminister Erna Solberg kunnskapsbedriftene på Klosterøya, der hovedkontoret til Green Business Norway holder til. Under lunsjen med statsministeren ble det mangfoldige og nyskapende miljøet i grenlandsregionen løftet frem.

IMG_1327-slide.png

Norsk miljøteknologi staker ut kursen på EcoForum-konferansen i Polen
Den sjette EcoForum-konferansen gikk i år av stabelen 10. og 11. juni. Konferansen ble igjen en fruktbar møteplass for både polske og norske aktører innenfor det interregionale samarbeidet mellom Telemark fylkeskommune og Lubelskie-regionen.

WP_002078-slide.jpg

Gulf-regionen er et lovende marked for gjenvinning og grønn energi
Flere demonstrasjonsprosjekter for gjenvinning er under etablering i De forente arabiske emirater (FAE). Green Business Norway (GBN) mener at utsiktene til forretningsutvikling i regionen er lovende.

Grand-opening-960.png

Storslått lansering
av retursystem i Romania basert på TOMRA-teknologi

DSC_0071_slide.png

Fornybar energi fra baller av strå
Forrige uke møttes representanter fra Lubelskie-regionen i Polen og Telemark fylkeskommune for å se nærmere på kraftverket Sleaford Renewable Energy Plant i England.

11020407_1044763565533649_820775577_n-960.jpg

Det polske parlamentet setter søkelyset på norske avfallsløsninger
Mer enn 100 personer kom sammen i Sejm, underhuset i polske parlamentet, for å diskutere den siste utviklingen på avfallshåndteringsfeltet. Seminaret var et polsk-norsk samarbeid.

150302-Roaf_Beate-Langset-960.jpg

Polen og Norge sammen om fremtidsrettet avfallshåndtering
Avfallshåndtering er et felt i stor endring. Viktige strategiske beslutninger må til for å kontrollere den aktuelle utviklingen. Green Business Norway har de siste årene spilt en aktiv rolle i erfaringsutvekslingen mellom Polen og Norge.

NX2A11463.jpg

Energigjenvinning - både miljøvennlig og lønnsomt?
Dette var spørsmålet paneldeltakerne ble stilt i en av de mange paneldiskusjonene under årets Energy Forum i Karpacz i Polen.

slide2.jpg

GBN var blant vertskapet da Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon besøkte Klosterøya i Skien
Den norske CleanTech industriens posisjon i dag og i et femårsperspektiv var blant temaene som ble drøftet med Kronprinsen.

Clean sands.jpg

Ennox Oil: Cleantech gjennombrudd
Ennox Oil Solutions er et godt eksempel på hvordan ny business kan oppstå når ideer fra ulike forretningsmessige verdener møtes. Idemakere med løsninger for avfallsbehandling møter idemakere med løsninger for brønnstimulring innen oljeproduksjon. Slik startet utviklingen av den patenterte EGX-prosessen, løsningen for
utvinning av olje fra faste materialer som jord, sand, slam osv.

Project Lubelskie_Plant Illustration.jpg

TergoPower blir viktig partner i Polens energimodernisering
Målet er å bygge et levedyktig selskap med vekstmuligheter basert på bærekraftig utnyttelse av biomasse som energikilde. Siden etableringen i 2009, har selskapet fokusert på det polske markedet, og har lykkes med å posisjonere seg som en viktig medspiller for regionale myndigheter.

mb4.jpg

"New Deal" gir resultater hos Miljøbil Grenland
Miljøbil grenland valgte å satse på å videreutvikle sin spisskompetanse innen batteriteknologi og fokusere på engineering og testproduksjon. Batteriet er selve nøtta i all forflytning basert på elektrisk energi. Selskapets bevisste satsing begynner å gi resultater.

Norner_prosess.jpg

Norner fester grepet om vekstambisjonene
Tine Rørvik og Ole Jan Myhre
Med stø kurs og solid forankring i sin opprinnelige ambisjon, stevner det privateide forskningsinstituttet Norner nå videre på sin spennende kurs. Noen av utviklingsgrepene som tas nå, er blant de mest spennende og banebrytende siden selskapet ble skilt ut fra Borealis for 4 år siden.

gloer2.jpg

GLØR med sving på renovasjonsjobben
Visjonen er å være en miljøpådriver, forretningsideen å være kundenes foretrukne samarbeidspartner i avfalls- og gjenvinningsspørsmål. Begge deler synes naturlig og bra for et selskap som er tiltrodd ansvaret for den viktige renovasjonstjenesten i en region. Nylig har Glør fått en formell bekreftelse på at strategien og det de gjør for å sette den ut i livet, er riktig.
previous next

Miljøbil Grenland: Myggen som bygger muskler

Ausland_oppsl.jpg

Bilde: Bernt Ausland, direktør i Miljøbil Grenland

Det var godt synlig da Miljøbil Grenland første kvartal 2011 lanserte sin kursendring. Adm. direktør Bernt Ausland legger håndflatene mot hverandre og rister hendene som med terninger: "New deal".

Med det mener han at selskapet har lagt om strategien fullstendig. Endringen skapte mye blest da den ble lansert, mye med negativt fokus. Omgivelsene var opptatt av tapte el-bil ambisjoner, direktører som gikk på dagen og nedbemanning. Men styret og den nye direktøren var klippefaste i troen. Nå, allerede i slutten av det første virkeåret for den nye strategien, begynner resultatene å vise seg.

Mot et positivt resultat
Vil vi se blå tall for Miljøbil Grenland allerede i år?

Ja, våre budsjetter for inneværende finansielle år sier positivt driftsresultat, og nå halvveis i året er vi foran budsjett . Men, det er en svært spennende og krevende øvelse, sier han, og fortsetter:

Som kjent kjøpte Tata Motors seg inn med 72 prosent eierandel i selskapet allerede i 2008. Det viktigste var likevel ikke andelen, men den vekt som den nye eieren la på ervervelsen. Fra første dag som eier og helt til den siste omlegging av kursen, var det deres CEO Ravi Kant selv som hadde vervet som styreleder hos oss. Også etter at han trådte tilbake, er det tette bånd mellom Tata Motors ledelse og Miljøbil Grenland. Vi har en tett strategisk relasjon, dialog og topp oppmerksomhet.

Strategiomleggingen ble gjennomført siste kvartal 2010. Som ledd i arbeidet med ny strategi, fikk Tata Motors gjennomført en omfattende kartlegging av verdens batterileverandører, og fant at vi ligger helt i tet i verden med den batteriteknologien vi er i ferd med å utvikle.

Resultatet styrket oss i troen på at det var riktig å satse på å videreutvikle vår spisskompetanse innen batteriteknologi og fokusere på engineering og testproduksjon. Det er et velkjent faktum at batteriet er selve nøtta i all forflytning basert på elektrisk energi. Det er denne nøtta vi nå har tro på at vi er på god vei til å knekke, sier han.

I første fase satser Tata selv på å ta i bruk teknologien i den elektrisk drevne versjonen av sin småbil, Indica Vista. Lanseringen, som nå er planlagt til 2013, vil ha Miljøbil Grenlands nyutviklede Litium ion batteri som energikilde.

2011-11-29_miljobilteam_lite.jpg

Hit, men ikke lenger. Våre viktigste nyvinninger ligger på innsiden her, demonstrerer Sverre Wiik Øberg. Sammen med (f.v.) Jamie Saunders, Michael Walach og Lars I. Brisendal utgjør han en av gruppene i det helt sentrale engineeringteamet.


Som et jetfly
Hva kan du si om spisskompetansen dere har utviklet på feltet?

Jeg pleier å sammenligne Litium- Ion batteriet med et jetfly. Hvis blybatteriet er et kampfly fra mellomkrigstida, er vårt batteri et moderne jagerfly. Der mellomkrigsmodellen har oversiktlige og naturgitte virkemidler og kontroller, er det moderne jagerflyet fysisk ustabilt og krevende å kontrollere.

Til gjengjeld er effekten mangedobbel. Slik er det også med li-ion batteriet. Utfordringen ligger i å overvåke og styre battericellene som gir kraft, både med hensyn til ytelse, miljø og sikkerhet. Akkurat på dette feltet har vi kompetanse i verdensklasse, sier Ausland.

De 30 ansatte i selskapet representerer hele ni nasjonaliteter, og hvis neste nyansettelse går i boks, øker antallet nasjoner til ti. To tredeler av staben har utdanning på mastergrads nivå eller høyere og halvparten har vært i selskapet i mer enn to år.

Hvilke ambisjoner har dere?

Vi vil hevde oss i verdenstoppen innen utvikling og tidlig fase produksjon av batteriene og og batteristyringssystemet. Vi vil ikke produsere de store volumene av batterier her på Herøya, men har kapasitet til pilot-serier.  

Betyr det at dere har lagt vekstambisjonene på is?

Nei, vi vil bli større, men holde oss innen design, utvikling og prototyping av batterier. Vi overlater foreløpig til andre å ta seg av volumproduksjon, itegrering i bil og salg av sluttprodukter, sier han.

Spissteknologi
Det hevdes at den virkelig store utfordringen ligger i å finne nye løsninger for forflytning av mennesker og gods, ikke i å finne mer miljøvennlige alternativ til kjente transportmidler. Er dere engasjert i denne type totalløsninger?

Siden vi har valgt å fokusere på et spissteknologisk område, har vi ikke vårt hovedengasjement  på totalløsninger. Men vi deltar i det norske utviklingsprogrammet E-car, som ser på utfordringer for framtidig forflytningsteknologi. Vi leverer batteri og batteriteknologi til EUs 7. rammeprogram, E-future, der målet er å utvikle en miljønøytral el-bil. Jeg erkjenner også at dagens el-bil er betinget av vår forhistorie med biler basert på forbrenningsmotor. Uten bilen som ballast, ville vi ha sett en helt annen løsning for el-bil, sier han.

Når det gjelder kommersiell produksjon, har Miljøbil Grenland i dag hendene fulle med å levere til Tatas egne prosjekter. Samtidig er selskapet lydhør for nye utfordringer, og får slike i stort monn, blant annet fra Jaguar / LandRover og en europeisk forespørsel om batteri for el-scooter. Her stilles blant annet store krav til pakketering av battericellene, eller såkalte envelopes.

Inn i nye områder
Den nye strategien åpner også for å satse på spennende områder utenfor automotives - bilsektoren. Ett slikt spennende felt der Miljøbil Grenland er involvert i dialoger og forprosjekter, er innen marin sektor.

- Jeg kan nevne tre eksempler fra sektoren, sier Ausland:
Vi har kontakt med patenthaver til en ny type utenbordsmotor, en helt revolusjonerende løsning. Vedkommende ønsker vår batteriteknologi til prosjektet.
Samme aktør har under utvikling en elektrisk drevet daycruiser. Vår teknologi er ønsket som energiløsning.
Vi har to parallelle prosjekter som ser på henholdsvis elektrisk drevne hurtigbåter og elektrisk drevne ferger. Her er det også eksterne aktører som vil ha oss med som leverandør av batterier og batteristyringssystemer. I begge tilfelle er det snakk om to-skrogsbåter, noe som også har vært vanlig ved tidligere forsøk med elektrisk kraft som energi i båtdrift. Når det gjelder ferger og hurtigbåter, ligger det en tilleggsutfordring i å finne løsninger for effektiv lading. Vi tror det kan løses, sier han.

Et annet spennende område for mulig ny anvendelse av Miljøbil Grenlands kompetanse og teknologiske løsninger, er i kraftproduksjon, såkalt stationary applications. Siden verken private husholdninger eller industri og næringsliv har et kraftforbruk som er jevnt over tid, er det stor interesse hos kraftselskaper verden over for å kunne tilleggslevere strøm fra store batterier i ”peak” periodene.

Dette dreier seg om behov for løsninger med svært store batterier eller energibanker  i forhold til hva vi ellers jobber med. Vi har respekt for størrelsen, sier Ausland, og nevner som eksempel en lagringskapasitet på 1 kilowatt time per 10 kg. Når dette ganges opp med antall Kwh som skal til for å møte energibehovet, er det ikke vanskelig å forstå at det må bli snakk om store batterier.

Vi gjetter at dere har tenkt på en løsning?

Ja, selv om det er store batterier, så behersker vi de teknologiske løsningene som skal .

Til tross for fokuset på å levere til Tata og stramme tidsfrister i de kommersielle prosjektene, blir det altså tid til innovasjon og produktutvikling. Det ville være en direkte trussel for selskapets framtid om vi ikke la vekt på dette aspektet, sier Ausland. På veien ut lar han oss passere gjennom det aller helligste, engineering-rommet,  der detaljer i batteriteknologien legges på plass. Rommet og de som jobber der, er både hjerte og hjerne når Miljøbil Grenland nå viser muskler og skal demonstrere for verden at den nye strategien holder vann.


Medlemmer i fokus




| More


Hold deg oppdatert motta nyhetsbrev